هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

ناجیه سلیمی

مصاحبه با خانم ناجیه سلیمی

*بیوگرافی:     ناجیه سلیمی - اهل شهر ستان بوکان-  متولد1359مدتی طولانی در زمینه کارگردانی،نویسندگی وتألیف کتاب مشغول به فعالیت هستم.

*مشوق اصلی شما؟     

  زمانی که احساس کردم علاقه مند به کار هنری هستم ،اولین فردی که من را در این زمینه ازلحاظ مادی ومعنوی کمک کرد مادرم بود بعداً پدرم وخانواده ام و دوستانم و اطرافیانم بودند چون من در خانواده ایی مذهبی  بزرگ  شدم  تا حدی مشکل بود اگر خانواده ام به من اجازه این فعالیت ها را نمی دادند هرگز به این پشرفت ها نمی رسیدم .

مصاحبه با خانم ناجیه سلیمی

*بیوگرافی:     ناجیه سلیمی - اهل شهر ستان بوکان-  متولد1359مدتی طولانی در زمینه کارگردانی،نویسندگی وتألیف کتاب مشغول به فعالیت هستم.

*مشوق اصلی شما؟     

  زمانی که احساس کردم علاقه مند به کار هنری هستم ،اولین فردی که من را در این زمینه ازلحاظ مادی ومعنوی کمک کرد مادرم بود بعداً پدرم وخانواده ام و دوستانم و اطرافیانم بودند چون من در خانواده ایی مذهبی  بزرگ  شدم  تا حدی مشکل بود اگر خانواده ام به من اجازه این فعالیت ها را نمی دادند هرگز به این پشرفت ها نمی رسیدم .

*تا الان درچه جشنواره هایی شرکت کرده اید چه مقام هایی کسب کرده اید و چه کارهایی تولید کرده اید؟ - جشنواره فیلم  ارومیه سال 1386  - جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سال 1387- جشنواره منطقه 2خراستان شمالی شهر بجنورد ،- فستیوال فیلم یونان - فستیو ال فیلم  استرالیا- جشنواره فیلم کوتاه بوکان1388 در جشنواره  ارومیه سال86 ، فیلم  تازه بوک  جایزه  بهتر ین کا رگردانی ،بهترین بازیگرزن و بهترین فیلم نامه  به آن تعلق گرفت، همچنین در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درسال1387 در بین حدوداً سه هزار فیلم در رده  فیلم ها ی الف قرار گرفت  که از آن قدردانی شد و در جشنواره  منطقه 2خراسان شمالی در شهر بجنورد جزء فیلم های الف بود واز آن قدردانی شد و در فستیوال فیلم  یونان که حدود  130  فیلم  بسیاری از  کشورها شرکت کرده اند جزء  فیلم های الف انتخاب شده که هنوز جوابی دریافت نکرده ام ودر  فستیوال استرالیا که 27 سپتامبر برگزار می شود پذیر فته شده است .در جشنواره فیلم کوتاه بوکان به   تازه بوک وشیدا 7 جایزه تعلق گرفت،  تاز ه بوک  4  جایزه در زمینه ها ی بهتر ین کارگردان ،بهترین فیلم نامه ،بهترین تصویربردار،بخش موسقی ،و  شیدا  در زمینه های بهترین کارگردان ،بهترین فیلم نامه و ازطرف اداره امور سینمایی و  سمعی بصیری آذر بایجان غربی بخا طر مسائل انسان دوستانه جایزه به آن تعلق گرفت ،تازه بوک  بعنوان بهترین فیلم جشنواره معرفی شد. تعداد آثار من دو فیلم کوتاه تازه بوک  و شیدا  تولید شده و سه اثردیگربنام های پشت میله ها ،نمره 13وهنوز کفش ها یم قوطی است، مراحل تصویر برداریشان پایان یافته و تدوین آنها باقی مانده است بیشتر از 15 فیلم نامه نوشته شده دارم که بخاطر مشکلات مادی نتوانستم بر روی آنها کار کنم.

*اعضای  گروه را چگونه انتخاب می کنید؟

تست می گیرم ، یعنی قبل از اینکه کارم را شروع کنم در سطح شهر وبیرون از شهر اطلاعیه می دهم افراد علاقمند به بازیگری جهت  ثبت نام اقدام می نمایند بعد از مر احل تست من افراد را بر اساسقیافه ،چهره ،صدا ،متناسب با نقش ها ،یااینکه بتواند  صحنه را اجرا نمایند آنها را انتخاب می کنم 

*بر چه اساسی موضوع فیلم هایتان را انتخاب می کنید؟

  نگاه یک هنرمند همیشه متفاوت است. با دیدن یک رویداد حتی از روی تصادفی شاید داستانی به ذ هنش برسد، من بیشتر ایده هایم را از جا معه انتخاب می کنم زیاد هم شخصی تعصبی نیستم ولی بعنوان یک خا نم بیشتر دوست دارم روی مشکلات ومسائل خانم ها کار کنم هما نطور که کار های من را دیده اید بدون اینکه در تیتراژفیلم ها یم نوشته شود اکثراً می فهمند که کارگردان این فیلم خانم است.

*به نظر شما فیلم کوتاه منطقه و شهرستان درچه وضعیتی است؟

فیلم کوتاه به آن سادگی که تعر یف می کنند نیست، کار کوتاه بخصوص در منطقه ما چون امکانات کمتراست  مشکلات بیشتری دارد کارگردان مجبور است درمدت زمانی خیلی کم مفهوم  موضوع، نوع نقش ها،  عوامل موجود در فیلم را به خوبی نشان دهد یا در کل در 30 دقیقه مفهوم را به بیننده برساند کار کوتاه در منطقه ما مشکلات خاص خودش را دارد.* چه اهدافی در آینده دارید ؟ اهداف همیشه وجود دارد من از هر دقیقه کاری خود اهدافی دارم من بعنوان یک خانم کارگردان یا فیلم ساز    اهدافی متناسب با موقعیت اجتماعی خودم دارم .اهدافی دارم که نمی توانم با زبان بیان کنم یا در آن محل افرادی را قرار دهم وبگویم که این جز اهداف من است پس سعی می کنم آن رابا  تصویر  نمایان کنم در هر زمینه ای که با شد .

*کار جدید در حال ساخت: 

صددرصد، بعد از یک فیلم کوتاه دیگرکه در منطقه هورامان تهیه می شود در زمستان انشاءالله شروع به کار می کنم، الان من مشغول نوشتن فیلم نامه داستان بلندی هستم،درحال حاضربه سیناپس فیلم نامه مشغول هستم کاربلند به عوامل خوبی احتیاج دارد هر چند خوشبختانه من همیشه عوامل خوبی داشتم اما منظورم عواملی بهتر نسبت به کار های کوتاه از نظرمادی و معنوی می باشد . موضوع داستان در مورد 5 زن زندانی که در دوران زندان خاطرت خودشان را برای همدیگر تعریف می کنند ،همزمان با تعریف     خا طرات صحنه هایی بطور زنده و واضح نشان داده می شود من قبل از شروع به کارهای کوتاه این ایده رادر ذهن داشتم اما فکر می کردم توانایی کارهای بلند را ندارم، اما الان احساس می کنم توانایی تولید این کار را دارم .

*فقط می خواهید فیلم کوتاه ادامه بدهید یا به عرصه بلند سینمایی بروید؟

نه ، همیشه برای قدم های بلند احتیاج به قدم های کوچکتراست من از فیلم کوتاه شروع کردم وبعد از چند کارکوتاه دیگرمی خواهم با اطمینان وقوت بیشتری اعلام کنم که می خواهم فیلم بلند تولید کنم فکر می کنم تا چند کار کوتاه تولید نکنیم مردم به طرف مقابلشان اعتماد نمی کنند فیلم بلند به امکانات ،زمان وعوامل بیشتری نسبت به فیلم کوتاه احتیاج دارد بخاطر همین انشاء الله من در آینده با ایده های خیلی خوب فیلمهای بلند تولید می کنم و ازاهداف من می باشد . 

*به نظر شما حمایت از فیلم سازها بخصوص خانمها در سطح کشور و در بوکان چگونه است؟

من خوشبختانه هرجایی که رفته ام مشکلی برایم  پیش نیامده بخصوص خارج از بوکان کمکم کردند شاید چون توانستم  تهیه کننده کارهای خودم باشم خیلی درگیر این مشکلات نشده باشم. هرپلانی از فیلم که تولیدمی شود مشکلات خاص خودش رادارد تاوارد این فضا نشوید وخودتان این کاررا شخصاً لمس نکنید نمی توانید بگویید که چه مشکلاتی دارد، برای زن ومرد فرقی ندارد، مشکلات سرراهشان قراردارد ولی برای خانمها بیشتر است همانطورکه می دانید این کاردربوکان چنان جاافتاده نبوده ،البته گذرزمان تا حدی پیشرفت درزمینه هنری ایجادکرده وقتی که من این دوران را با دورانی که خودم شروع بکار کردم مقایسه می کنم با جا افتادن کارهنری پیشرفت مختص به خودش را می بینم تاجایی که30فیلم را در جشنواره فیلم کوتاه بوکان ازخودش نشان داد.

*تحصیلات دانشگاهی شما در چه زمینه ای است وآیا تحصیلات آکادمیک تا چه اندازه برای فیلم ساز لازم است؟

هرفیلم سازی بایدالفبای فیلم سازی رابداند درآن صورت می تواند به خودش اجازه بدهد افرادی را جلودوربین ببرد تصویررانشان بدهد یا حداقل به مدت 30دقیقه مردم را محوتماشای فیلم کند پس -اینکارنیاز به یک سری اطلاعات اولیه دارد نیازمند استعداد مختص به خودش است نمی توانم بگویم شخصی که دانشگاه نرفته و تحصیلات آکادمیک ندارد نمی تواند کارهنری انجام دهد چون کارهنری تا حدی اکتسابی است و نمی توانم بگویم که بیشترذاتی است اگردرون فردی این علاقه باشد دانشگاه نرفته یا مدرک نگرفته می تواند باگذراندن یک سری کلاسهای آموزشی یا مطالعات، بسته به ذوق و سلیقه فرد که بتواندچگونه استعداد خودش رانشان بدهد.ولی اگردانشگاه برودوایده کسب کند می توانم بگویم خوب است من که خودم تحصیلات آکا دمیک (هنر) ندارم با صراحت می توانم بگویم  نسبت  به فردی که فوق لیسانس کارگردانی دارد که با هم در جشنواره شرکت کردیم کارهای من خیلی بالاتربوده چون توانستم الفبای سینما را خیلی خوبتر بکار ببرم من که اصلاً مدرک هنری ندارم ودر رشته جعرافیا در حال تحصیل هستم به امید خدا ترم آینده فارع التحصیل می شوم پس می توانم بگویم که صددرصد به تحصیلات آکا دمیک احتیاجی نیست، ولی اگر باشد بهتر است من خودم دوره های آموزشی 6 ماه تهران و اورمیه را در زمینه فیلم نامه نویسی گذرانده ام.

*نظرتان درباره جشنواره بوکان از نظر کمی و کیفی چیست؟

    می توانم بگویم برای من بهترین خاطره است هر جا که این مطلب را می گویم همه می گویندحق خودت است چون اکثر  جایزه ها  را کسب کردی ولی بخاطر جایزه نیست، من خوشحال شدم که جشنواره  توانست 30 فیلم ازفیلم سازان بوکان را نمایش  بدهد حدود30 فیلم از شهر های اطراف بیاید با اینکه اولین بار بود در بوکان این جشنواره برگزار می شد من آن را مانند جشنواره های حرفه ای دیدم  بر نا مه ریزی دقیقی برای آن شده بود درست است این کوتاهی در اکثر برنامه های ایرانی که با تاخیر اجرامی شود. افراد زیادی تلاش و زحمت کشید ه اند  نمی توانم اسم  همه را بیان کنم مثلاً آقای رضا  عباسی، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بوکان که بسیارزحمت کشیده بود و همانطورآقایان منوچهرجهانی ،ناصرابراهیمی و دیگرعوامل طوری برنامه را پیش بردندکه امید است سال آینده خیلی عالی تر از امسال برگزار شود همانطورکه آقای ابراهیم سعیدی تهیه کننده فیلم "همه مادران من" آنجا که نظرش را بیان می کرد فرمودند که "این جشنواره تا اندازه ای دقیق و برنامه ریزی شده بودکه من احساس کردم تا الان در بوکان چندین جشنواره  برگزار شده است. به نظر من چشنواره خیلی عالی بود   

 *به نظر شما داوری جشنواره فیلم  بوکان چطور بود؟

          داوری جشنواره خیلی عالی بود افرادهایی بودند که خودشان حرفه ای بودند من خوشحا ل هستم که این افراد داوری جشنواره بوکان را برعهده گرفتند که خودشان دارای شهرتی در سینمای ایران به خصوص کردی هستند در کل می توانم بگویم افرادی هستند که سینمای کردی رامسیرداده اند آقایان ابراهیم سعیدی،کاوه معین فر،جواد پورصمد ، ماشاءالله محمّدی و هیواامین نژاد داورانی بودند که درجشنواره های بین المللی فیلمهای خوبی تحویل داده اند و جایزه گرفتند. برای داوری این جشنواره ازافراد با تجربه استفاده کردند اگراین جشنواره سال آینده برگزار شودافراد خیلی راحت تر در آن شرکت می کنند واما نکته قابل توجه این است که باوجود اینکه سال اول بود که این جشنواره در بوکان برگزار می شد به آن بی توجهی نشدواز افراد برجسته ومهم برای داوری استفاده کردند.

*شخصیت یا بازیگر یا کاراکتر مورد علاقه شما(ایران و خارجی) چه کسی است؟        

 من نمی توانم به شخص خاصی اشاره کنم هرکسی که بتواند دریک دقیقه فیلم حضور داشته باشد اما حس درستی  که درآن صحنه است را برساندآنرا دوست دارم نه اینکه فردی راکه باوجودکارضعیفی که ازخودش نشان می دهد بازهم به اوعلاقمندباشم اگربه شخص خاصی اشاره کنم آقای" پرستویی" است احساس می کنم درهرپلانی که اجرا می کند از او خوشم می آید،اما فیلم های خارجی بازیگرهایی عالی دارند،نقش های خاصی دارند که براحتی به قالب یادرون نقشها راه می یابند. 

*روستا ها ی محل فیلمبرداری وبازیگران بومی فیلمهایتان را چگونه انتخاب می کنید:

   من برای انتخاب  مکان خوشبختانه تا الان اصلاًًمشکلی نداشتم بعد از آنکه بازیگر را انتخاب کردم برای بازیگر توضیح می دهم  که هر مکانی برای فیلم مناسب باشد من دوربین را جا گذاری میکنم وکارم را اجرا می کنیم بعدا ًبا عوامل صحبت می کنم وبه بازیگر نقش می دهم .تصویر برداری فیلم "تازه بوک" از روستا های" بصری"،"چاورچین"،"داش آغل،کمی درشهر بوکان وجاده های متفاوت گرفته شده است ، من درجاده هایی  دوربین را جا گذاری می کردم که هر لحظه احتمال خطرات زیادی را داشت و در تولید فیلم هایم به همه موارد فکر می کنم.

*برای آنهایی که علاقه مند به این حرفه هستند بخصوص خانم ها چه پیشنهادی دارید؟

          من جرأت ندارم برای خانم ها سفارش کنم ولی می دانم که افراد زیادی به کار هنری علاقه دارند من که می گویم جرات ندارم بیشتر بر می گردد به خانواده ها اکثرخانواده ها بخصوص دربین کرد ها هنوز به خوبی جا نیفتاده که خانم ها هم می توانند به عرصه هنر بروند این مورد هم بیشتر برمی گردد به شخص خودمان، من که از خانواده مذهبی هستم توانسته ام به این مرحله برسم پس زیاد مشکل نیست من به خانم ها سفارش می کنم اگر علاقه مند به کار هنری هستند و واقعاً می توانند درآن ماندگارباشند چون وارد شدن به کارهای هنری آسان است ولی به ثمر رسیدن مشکل است البته فقط سفارش من به خانم ها نیست بلکه به هر فردی که وارد هنر میشود .هنر در زمینه های متفاوت موسیقی ،طراحی، نقاشی، فیلم سازی،وخیلی زمینه های دیکرپس به   همه  افرادی که به کار هنر علاقه مند هستند سفارش می کنم علاقه را کنار نگذارند بلکه دنبال علاقه شان بروند من شخص خودم غیز از کار فیلم سازی در زمینه آواز وموسیقی هم فعالیت می کنم زمانی که موقعیت پشرفت است حتماً ازآن استفاده کنند بدون هیچ ترسی وارد جامعه شوند

*به نظر شما علت اینکه داوران همه جوایز را به تازه بوک دادند آیا دلیل افت کار شیدا بود یا بهتر بودن تازه بوک ؟

من خودم از داوران جشنواره همین سوال را پرسیدم چرا تازه بوک4 جایزه ولی شیدا 3 جایزهگرفته متناسب با این که شیدا بعداز تازه بوک تولید شده وباید پیشرفت بیشتری داشته باشد خیلی صادقانه درجواب من گفتند که در "تازه بوک"  تمام اصول فیلم سازی رعایت شده ومهم تر از آن تلاش یک خانم کارگردان که با این مشکلات وبا سرمای شدید توانسته بازیگر را به این خوبی پیش ببرد برای ما جالب بوده مثلا ًشما دوربین را داخل روستای بصری(جوزامی) بردید، نمی گویم که فیلم شیدا ضعیف است با اینکه موضوع شیدا مورد قبولتر وانسان دوستانه تر بود ولی ساختار کار تازه بوک مورد قبول تر بود.*اگر حرفی باقی مانده یا می خواهید از فرد خاصی تشکروقدردانی کنید بفرمایید: من یک آرزو دارم که شاید هم محال باشد، روزی بوکا ن قطب سینمای کشور  باشد پس باید من وهمکارانم به فکر پیشرفت درهمه زمینه های سینما وهنر باشیم مثلاً شخص خودم به فکر شرکت در جشنواره "کن" هستم با همتی کار تولید می کنم انشاالله کار هایم در آن جشنواره پذیرفته شود.به عنوان گلایه، ای کاش حس حسادتی که درذهن اطرافیان وجود دارد از بین برود وبه پیشرفت همدیگر حسودی  نکنیم طوری فکر کنیم که پشرفت همکارانم پیشرفت ما است و درکل پیشرفت بوکان است چون زمانی که من در چشنواره خراسان شمالی می گفتم بوکانی هستم اکثراً مانده بودند بوکان کجاست؟ درحالی که فیلم من جزء فیلم های الف بود زمانی که از  سرا سر ایران درآن جشنواره شرکت کرده بودند درآن زمان من به اسم بوکان افتخار می کردم چون به راستی بوکان افراد شناخته شده زیادی دارد، انشاالله این حسادتها از بین برود و در کل همگی با همدیگر نردبان بگذاریم وپله پله بالا برویم. نمی دانم که حق دارم این گلایه را بیان کنم من که فیلم شیدا را در سیمرغ پخش کردم خوشبختانه طبقه بالا  پر از خانواده بود در کل بعد از پایان فیلم احساس کردم توانسته ام کاری بکنم یک ضرب المثل هنری است که می گوید "فیلمی موفق است که اگر قرار است کمدی باشد باید بعد از فیلم افراد آنقدر خندیده باشند که یکی از اعضایشان درد بکند  اگر هم غم انگیز است از محل پخش فیلم تا منزل بحث کنند. اگر قرار است فیلمی درست کنیم حداقل باید بر بیننده اثر بگذارد من در هر دو کار خودم که در تازه بوک بسیار پر رنگ تر بود ودر شیدا هم این تأثیر را بر روی مردم دیدم که در بعضی جاها باعث نارحتی مردم و خوشحالی مردم می شد ولی متاسفانه بعد از تمام شدن فیلم عده ایی از هنرمندان  به من گفتند:  کار شما زیر صفر است ای کاش هیچ وقت این کار را تولید نمی کردید  و با این کار در هیچ  فستیوالی  شرکت نکنید . من خیلی راحت قبول کردم وگفتم هیچ اشکالی ندارد، یک کار ضعیف شاید کار قوی دنبالش باشد یابر عکس من سعی می کنم  کار بعدی چیزی بهتر از این دو کار قبلی باشد. وقتی که شخصی فیلم تولید می کند مخصوصاً که در سطح بوکان فیلم ساز کم است نباید به این صورت فیلم سازهای جوان را نا امید کنند  بلکه انتقاد های سازنده و نقد های موثر را بیان کنند، شاید من بتوانم این انتقاد ها را قبول کنم و برکارم پایدار باشم ولی فرد دیگری کلاً نا امید شود و استعداد های آن از بین برود. امیدوارم با همکاری یکدیگر باعث پیشرفت هم شویم.

* سخن آخرتان:

ازهمه تشکرمی کنم ،از پدر ومادرم و خواهر و برادرانم ،دوستانم وهمه هنرمندان وافراد ی که به من کمک کردند.   

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد