هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

ساعتی پیاده روی

ساعتی پیاده روی در خیابان اصلی شهر

انگار بوکان فقط همین یک خیابان را دارد و یا اینکه انگار تمام مغازه های شهر در اینجا خلاصه شده است

ساعتی پیاده روی در خیابان اصلی شهر

انگار بوکان فقط همین یک خیابان را دارد و یا اینکه انگار تمام مغازه های شهر در اینجا خلاصه شده است

حامد قدرتی احمدآباد:

بوکان پرس : پیاده رومملو از آدمهایی با سن سال نه چندان دور از هم است. بیشتر اینها را جوانهای ۱۸ تا۲۵ ساله(و گاهی هم آدمهایی که هیچ شباهتی با جوان های فوق الذکر ندارند، دوش به دوش اینان در حرکت هستند) تشکیل می دهند. دراین میان قشر دانشجو بیشتراز همه خود را در معرض دید عموم قرار می دهد، مخصوصا چند روزآخر سال و دو هفته اول فروردین و نیز تعطیلات قبل و بعد از امتحانات و باز هم نیز، تعطیلات رسمی چند روزه(تجمیعی).

منظره ای دلنواز از آمد و رفت انسانهایی که برای آنها جنبه ی هوا خوری وتفریح! دارد .بعضی ها آنقدر آشنا وفامیل ودوست ورفیق به آنها سلام می کندکه انگارمخصوصاً! برای سلام کردن به اینها تشریفشان بیرون آمده است. ذکر این نکته الزامی است که هستند افرادی که از هر وسیله ای استفاده می کنند تا دیگران را مجبور کنند! تا به آنها سلام کنند و یا اینکه به آنها بگویند« به خیر بی یه وه» !

آنچه را که اسباب زحمت این پیاده رو پیماهای خستگی ناپذیر را فراهم می کند پرندگان مهاجری( و احتمالا مهاجمی) است که از ساعات شلوغی خیابان اصلی بر روی درختان دم در مغازه ها برای خودشان صوروسات و بروبیایی دارند. جوانهای سرتا پا اتو شده و ژل زده شده و گردگیری شده و واکس زده شده ای که چند ساعات ناقابل را جلو آینه میمک های مختلف صورت و فیگورهای آنچنانی را ممارست نموده اند بایستی از ترس مواد ظاهرا” بلا مصرفی که پرندگان مذکور از آن بالا به صورت ناگهانی به پایین شلیک می کنند، شش دانگ حواسشان را جمع کنند و چه بسا که ناغافل می بینند که روی سرشان یا شانه هایشان و یا پشت مبارک و خلاصه هر جایی که شما فکرش را بکنید، مزین می شود به آنچه را که نباید بشود. باید فکری به حال این مزاحمان وقت ناشناس نمود چونکه نمی گذارند این دسته گلهای باطراوت ساعات آخر روز را با خیالی راحت، از پاساژ قلعه ی سردار تا سه راه سنگینی را با قدم های مبارک خویش سلانه سلانه مزین بفرمایند. البته باز هم جای دلخوشی باقی است که در ما ههای معدودی این پرندگان مزاحم سر و کله اشان پیدا می شود.

گهگاهی وضع به گونه ای می شود که حرکت در پیاده رو بسیار کند صورت می گیرد که البته مشکلاتی را هم پدید می آورد و واکنش هایی را هم بر می انگیزاند مثلاً مانند جمله زیر که توسط خانم محترمی که کلی وسایل خرید همراه داشت؛

_ راتو بگیرو برو نیم وجبی( بدون شرح)

انگار بوکان فقط همین یک خیابان را دارد و یا اینکه انگار تمام مغازه های شهر در اینجا خلاصه شده است که البته باید بگویم بوکان خیابانهای مهمی چون جاده حصار، پنجاه و پنج، امیرآباد، سه راه موتور سواران ، کمربندی، ساحلی و… را دارد که در اینجا مجال صحبت در مورد آنها نیست.

پیاده رو پیمایی حدود دو ساعت( مفید) طول می کشد. گذشت زمان اصلاً و ابداً احساس نمی شود و آدم اصلاً و ابداً احساس خستگی نمی کند. جالب است مگه نه…؟! شلوغی خیابان یک طرف ی انقلاب و خیابان دو طرفه ی کردستان در عصر روزهای یاد شده ی فوق بیشتر احساس می شود. البته شاید روزهای دیگر هم و مخصوصاً در مواقع خاص این تقسیم بندی دچار تحول و تکمیل شدن اساسی شود.

از ابتدای بلوار کردستان به بعد خوشبختانه پیاده رو جایگاههای نشستن و توقف نه چندان خاصی دارد که بعضی از کارمندان و فرهنگیان و بازنشسته ها و … و بعضاً جوانهای محترم ارزش آنها را دانسته و در آنجا تجمع می کنند که البته ذکر دو نکته ضروری است، آیا مجوز تجمع دارند؟! و نکته دوم اینکه بعضی از این جایگاهها برای بعضی از جوانهای محترم نه چندان خوشحال! جنبه حیثیتی و انحصاری و امنیتی دارد که بنده شخصاً توسط یکی از افراد فوق، سر جایم میخکوب شدم!!

و حال مواردی دیگر از یافته های پژوهشی بنده و همکاران؛

_ تعداد دختر خانمهایی که برای خرید ! بیرون می آیند گاهی از آقا پسر های گل که برای تفریح! آمده اند،  بیشتر است.

_از اعضای ثابت و همه روزه ی پیاده رو می توان به افرادی مشخص اشاره کرد.( به دلایلی که ذکر آن غیر ممکن است از ذکر اسامی خوداری شده است. لیست اسامی در دفتر روزنامه هم گیر نمی آید).

می شود حتی مدل های ۶ ماه بعد و چندین سده قبل را هم در اینجا مجتمعاً با هم نظاره نمود.(کور شه چشم حسود).

_خیلی ها خودشان هم نمی دانند که چرا این قدر عجله دارند!

_پاساژ مشهور و مدرن! شهر مملو از جمعیتی است که حدود یک درصد آنها قیمت ها را بسیار بالا می دانند.( نودونه درصد دیگر احتمالا دلشان نخواهد چیزی بخرند و یا قیمتی را بپرسند، ما با آنها کاری نداریم به ما چه)

_خواندن روزنامه و مجله ممنوع است و جرم آن زبانم لال زبانم لال آبروریزی است.

_هر گونه بحث ادبی و علمی و فرهنگی و هنری و به درد بخور، به طور مطلق ممنوع است و گوینده آن مورد تمسخر و یا نگاههای عجیب شنوندگان با حال قرار می گیرد و یا اینکه دیگر مجال صحبت کردن نخواهد داشت.

در اینجا من موقتاً نتیجه می گیرم مگر مردم بیکارند که اینجوری پیاده رو را کرده اند پارک!!!( چه بی ربط)

من که نمی دانم، شاید محسناتی دارد که من هنوز آنها را کشف نکرده ام. شاید بخواهند که در جمع همدیگرباشند وازدیدن هم لذت ببرند و شاد شوند.

نتایج ذیل جهت تنویر افکارعمومی به آگاهی ملت شریف تقدیم می گردد؛

نتیجه ی اخلاقی: آدم باید به فکرآدم هاباشد نه اینکه فقط درفکرخودش ویامحیط زیست باشد.

نتیجه ی سیاسی؛ حرفش راهم نزن.

نتیجه ی فرهنگی وهنری؛ چه خوشکل چه خوشکل شدی … !!!

نتیجه ی ادبی؛ هرکه دراین حلقه نیست فارغ ازاین ماجرا ست.

پیشنهاد: از مسئولان محترم درخواست می شود نسبت به تعریض پیاده رو و از میان برداشتن پرندگان مزاحم و نیز اعطای جوایز متنوع به رکوردشکنان عزیز اقدامات مقتضی را مبذول فرمایند تا شاید در آینده شغلی مناسب و در خور شأن عزیزان خستگی ناپذیر یافت شود، شاید از جانب جوانان خوش تیپ بوکانی به تولید ناخالص ملی هم کمکی صورت بگیرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
یه شاعر 1392,10,29 ساعت 02:41 ق.ظ

سلاو، سپاس زور جالب بو هرچند انگو ناناسم ولی خوشحالم هاوشاریه کی آوا با فه رهه نگو زانام هه یه

اسرین رحیمی 1393,01,07 ساعت 02:24 ق.ظ http://www.hanapress.ir

حمایت از وبلاگ نویسان مناطق کردنشین
جشنواره بزرگ وبلاگ نویسی
www.hanapress.ir

http://hanapress.ir/component/content/article/114-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%BA/2171-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86

مدیرمسئول محترم وبلاگ
سلام علیکم
جشنواره وبلاگ نویسی
باصلوات برحضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی(ص)به اطلاع میرساند پایگاه خبری تحلیلی هاناپرس در راستای رسالت رسانه ای خویش و حمایت از وبلاگ نویسان مناطق کُردنشین اقدام به بخش وبلاگستان نموده ،در صورت وجود مطلب تولیدی لطفا لینک آن را به ایمیل parsaresaneh@yahoo.comارسال فرمایید تانسبت به لینک وبلاگ و درج مطلب تولیدی بنام خودتان اقدام شود.
درصورتی که پایگاه خبری تحلیلی هاناپرس را در وبلاگ خویش لینک فرمائید،این پایگاه خبری هم مهمترین عناوین منتشرشده از طرف شمارا بصورت متناوب در وبلاگستان خویش منتشرمی کند،منتظرپیامتان هستیم
لطفابه سایروبلاگ های دیگر هم اطلاع رسانی فرمائید.
مدیرگروه بخش وبلاگستان هاناپرس اسرین رحیمی

مدیرسایت 1393,06,22 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام برادر بزرگوار واقعا وبلاگت خیلی خیلی عالیه.
و از بهترین وبلاگ هایی بوده که تا حالا دیدم.همه مطالبشو دونه به دونه خوندم.
لطفا به وبلاگ منم یه سری بزن و هر چند تا میتونی نظر بذار.
راستی اگه با تبادل لینک موافقی بهم خبر بده.
من چشم به راهت هستم یا علی خدافظ
http://rezasolimani.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد