هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

مزاحم و آلاینده در بوکان

اصناف مزاحم و آلاینده در بوکان به خارج از شهر منتقل می شوند

فرماندار بوکان گفت: تمامی صنوف مزاحم و آلاینده محیط زیست و شهری تا سال آینده به خارج از شهر منتقل می‌شوند.

'حسن عباسی'،  افزود: به همین منظور، زمینی به مساحت 20هکتار در خارج از محدوده شهری در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: اصناف مزاحم و آلاینده، شامل نمایشگاه‌های خودرو و موتورسیکلت، جوشکاری ها، تعمیرگاه ها و واحدهای نقاشی خودرو، مصالح فروشی های عمده، مکانیکی، خوار و بار فروشی‌های عمده، پنچرگیری، مراکز تخلیه‌بار و تعویض روغنی را شامل می شود.
فرماندار بوکان خاطرنشان کرد: برای اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر این طرح و ساماندهی اصناف مذکور در قالب مجتمع صنفی و کارگاهی باید تمامی نهادهای ذی‌ربط پیگیر باشند و در تامین زمین و تشکیل شرکت تعاونی تلاش کنند.
وی ادامه داد: حضور صنوف آلاینده و مزاحم چهره ای زشت و نازیبا به شهر بوکان داده و اجرا نشدن این طرح باعث ضایع شدن حقوق شهروندی می شود .
عباسی گفت: وجود برخی از اصناف آلاینده و مزاحم در داخل شهر، باعث آلودگی صوتی و زیست محیطی شده است.

بوکان شهری باستانی

بوکان شهری باستانی با قدمت 3 هزار ساله

بوکان در حدود 3 هزار سال قبل به نام ایزیرتو پایتخت تمدن ماننایی بود و آثار این تمدن بسیار هنرمندانه و قابل توجه است و نمونه‌هایی از آثار به تاراج رفته‌اش در موزه‌های جهان از قبیل موزه توکیو و موزه ارومیه دیده می‌شود. بوکان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ایران است که در منطقه کوهستانی و معتدل قرار گرفته و از شمال به شهرستان میاندوآب، از جنوب به شهرستان سقز، از شرق به شاهین‌دژ و از غرب با شهرستان مهاباد همسایه ‌است. این شهرستان در حدود 3 هزار سال قبل به نام ایزیرتو پایتخت تمدن ماننایی بود و آثار این تمدن بسیار هنرمندانه و قابل توجه است و نمونه‌هایی از آثار به تاراج رفته‌اش در موزه‌های جهان از قبیل موزه توکیو و موزه ارومیه دیده می‌شود.

این تمدن در مناطق کردنشین شمالغربی ایران ساکن بودند وجه بارز هنر ماننایی ظرافت و زیبایی وصف‌ناپذیر آن است که در تمدن‌های معاصر آنها کم‌نظیر است. هنر معروف آنها ساخت آجرهای لعابدار بود. آجرهایی با طرح‌های رنگین که طرح آنها بعد از گذشت سه هزار سال تقریبا سالم باقی مانده‌اند، نمونه بسیار زیبایی از این آجرها در موزه شرق کهن توکیو یافت می‌شود. روایات زیادی در مورد ریشه نام این شهر وجود دارد از مشهورترین آنها این است که در قدیم مردم این شهر در هنگام مراسم عروسی به چشمه آب بزرگ و مشهور این شهر که کردها آن را حوزه گه‌وره به معنی آبگیر بزرگ می‌نامند، (و این چشمه‌ به‌ صورت چشمه‌ای جوشان است که آب آن از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود) می‌آمدند و از آنجا که به کردی واژه بوک به معنی عروس است این منطقه را که بعدها به شهر تبدیل شد بوکان (جمع بوک یا عروس‌ها) نامیدند.

اما این نظریه تنها در صورتی درست است که ما این اسم را با لهجه فارسی تلفظ کنیم یعنی بوکان. در نظریه‌ای دیگر گفته می‌شود که به هنگام حمله سپاه مغول به این مناطق یکی از فرماندهان سپاه چنگیز نام بوکان را بر روی این روستای کوچک (در آن زمان) نهاد و عده‌ای دیگر معتقدند کوهی در مغولستان به نام بوکان وجود دارد که از همین فرمانده چشمه می‌گیرد. نظریه‌ دیگر در مورد وجه‌ تسمیه شهر چنین است که شهر بوکان به دور چشمه‌ بزرگ حه‌وزه‌ گه‌وره‌ شکل گرفته ‌است و به چنین چشمه‌هایی در زبان کُردی کانی گفته می‌شود. همچنین واژه بو در زبان کردی کاربردهای مختلفی دارد که اغلب در شکل ترکیبی به‌ کار برده می‌شود اما چگونگی ترکیب این کلمات و شکل گیری واژه بوکان بر اساس نظریه این افراد چنین است که در زمان‌های قدیم هنگامی‌که زنان قصد شستن وسایل خانه را داشتند آنها را با خود برداشته و به سمت رود یا چشمه‌ای در نزدیکی محل اقامتشان می‌بردند و در آنجا کارشان را انجام می‌دادند به همین ترتیب اهالی ساکن اطراف بوکان، برای شستن و نظافت ظروف و وسایل خود به طرف این کانی یا حوض می‌رفتند و هنگامی‌که کسی سراغ نفری را که برای انجام این امور به کانی رفته بود، می‌گرفت، نزدیکان وی در پاسخ می‌گفتند او به کانی رفته‌ است و بر این اساس واژه بوکانی به افرادی گفته می‌شد که رفت و آمد زیادی را به کانی مزبور انجام می‌دادند و سپس کم‌کم در آنجا ساکن شدند امروز حوض گوره حه‌وزه گه‌وره، در مرکز شهر واقع است و با آب گوارا و بی‌پایان خود آب نیمی‌از شهر را تأمین می‌کند و نزد اهالی شهر از نوعی دلبستگی و جایگاه خاصی برخوردار است.

* آثار باستانی بوکان

تپه تابانی در روستای احمدآباد محال فیض‌الله بیگی مربوط به دوره پارتی و ساسانی، تپه آسیاب کهنه روستای احمدآباد محال فیض‌الله بیگی مربوط به اقوام هزاره اول پیش از میلاد، تپه کلک آبی در روستای باغچه محال فیض‌الله بیگی مربوط به اقوام هزاره اول پیش از میلاد، تپه سیخان کوچک در روستای ساریقامیش محال فیض‌الله بیگی مربوط به اقوام هزاره اول پیش از میلاد، تپه سیخان بزرگ در روستای باغچه محال فیض‌الله بیگی مربوط به اقوام هزاره اول قبل از میلاد، تپه موچه در روستای تکان‌تپه محال فیض‌الله بیگی مربوط به اقوام هزاره اول قبل از میلاد، تپه کلتپه در روستای کلتپه بوکان مربوط به اقوام هزاره اول قبل از میلاد، قلعه تپی در روستای تپی مربوط به دوره نیریزد و هزاره و 500 سال پیش از میلاد، تپه قره‌کند در روستای قره‌کند محال آختاچی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، تپه روژبیانی در روستای عزیزکند مربوط به دوره برنز پیش از میلاد، تپه داربسر در روستای داربسر در محال آختاچی مربوط به دوره اشکانیان، زمین‌های جره واقع در روستای شیخلر محال آختاچی مربوط به دوره اشکانیان و ساسانی، گردی خلیسکه واقع در روستای سراب محال مربوط به دوران اقوام پارینه‌سنگی، تپه گرده‌خزینه در روستای سراب مربوط به دوران کالکوتیک، تپه گرده‌شین در روستای سراب مربوط به اقوام دوران کالکوتیک، تپه آشی در روستای قره‌موسالو مربوط به اقوام برنز پیش از اسلام، گوک‌تپه در روستای گوکتپه مربوط به نیمه دوم هزاره اول قبل از میلاد، تپه گرده‌شین در روستای رحیم‌خان محال مربوط به دوره برنز قبل از میلاد، تپه محمود در روستای ارمنی بلاغی مربوط به اقوام اواخر دوره نوسنگی، گرد عثمان قلعه در قلعه در روستای ساریقامیش مربوط به هزاره یکم پیش از میلاد، تپه کانی‌کوزه‌له در روستای کانی کوزه‌له مربوط به دوره کالکوتیک پیش از میلاد، قلعه ناچیت در روستای ناچیت بوکان مربوط به دوره برنز پیش از میلاد، تپه مقصود در روستای ملالر بوکان مربوط به دوره کالکوتیک، تپه عبدالله تپی‌سی در روستای عبدالله تپی‌سی مربوط به دوره برنز پیش از میلاد، تپه گرده‌مالان در روستای کهنه‌ملالر مربوط به هزاره یکم پیش از میلاد، تپه گرد عربلو در روستای علی‌کند مربوط به هزاره یکم پیش از میلاد، تپه سردارآباد در روستای سردارآباد مربوط به اقوام پارتی و ساسانی پیش از میلاد، قلعه سردار بوکان در بوکان، قلعه قالای‌چی یا قلعه چین در روستا قلایچی بوکان از جمله آثار باستانی بوکان به شمار می‌روند.

* اماکن دیدنی بوکان

غار روستای قلعه‌چی نزدیک بوکان، غار کول‌آباد میان بوکان و میاندوآب، غار مکری قران در روستای خراسانه، غار کونه‌کوتر در روستای ینگیجه بوکان، غار کونه‌کوتر در روستای سهولان، ایوان سنگی روستای آغجیوان، قلعه سنگی روستای سماقان فرهادتراش دارای نه اتاق سنگی، جلگه سردرآباد، حوض گوره چشمه‌ بزرگ آب و استخر دیدنی بوکان، مسجد جامع حمامیان، اطاق‌های سنگی روستای بی‌بی‌کند، پارک ساحلی بوکان، پارک کوی محمدیه معروف به پارک حسن زیرک، غارطبیعی روستای اشکوتان که به غار سید جمال‌الدین مشهور است از اماکن دیدنی این شهر به شمار می‌روند که هر سال گردشگران بیشماری را جذب خود کرده‌اند.

بوکان دومین شهر مهاجرپذیر

سیروان: شهردار بوکان از روند مهاجرپذیری این شهر ابراز نگرانی کرد و گفت؛‌ بررسیها نشان می دهد که شهر بوکان دومین شهر مهاجرپذیر کشور است.

»رسول معروفی« در گفتگو با خبرنگار سیروان از مسئولان کشوری واستانی برای کنترل روند مهاجرپذیری این شهر استمداد کرد و گفت: ارایه خدمات به شهروندان ساکن در سکونت گاههای غیر رسمی، شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.به گفته وی حدود 30 هزار نفر از شهروندان بوکانی در حدود 50 هکتار از سکونت گاههای غیررسمی این شهر ساکن هستند که به مانند دیگر شهروندان از شهرداری مطالبه دارند.
وی از کنترل و مهار 90 درصدی ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهر خبر داد و گفت؛‌متاسفانه در گذشته به دلیل اغماض مسئولان ساخت و سازهای غیر مجاز به صورت قارچ رشد کرده است.
معروفی جمعیت کنونی شهر بوکان را حدود 160 هزار نفر عنوان کرد وافزود: متاسفانه صددرصد احکام تخریبی کمیسیون ماده 100 به دلیل خلا قانونی و رعایت جوانب احتیاط اجرا نمی شود.
وی محروم شدن شهرداری از این اهرم قانونی را موجب افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز و سودجویی زمین خواران عنوان کرد و افزود: در جلسه هر هفته کمیسیون ماده 100 شهرداری 20 پرونده رسیدگی می شود که از این تعداد 18 پرونده منجر به صدور حکم جریمه خواهد شد.
شهردار بوکان از بلاتکلیفی املاک شهری نیز انتقاد کرد و افزود:‌درحال حاضر بیش از 80 درصد از املاک این شهر فاقد سند مالکیت رسمی بوده و بیشتر به صورت قولنامه ای و سند عادی است.وی با اعلام اینکه وضعیت موجود، واقع گرایی و تدوین کارشناسی طرح تفصیلی در خصوص جانمایی فضاهای شهری را خدشه دار کرده است، ‌افزود: 1875 هکتار زمین در داخل محدوده شهر با کاربری فضای سبز و آموزشی تعیین شده و هر کسی به محدوده این املاک تعرض کند به شدت برخورد می شود.
معروفی از تولید بیش از حد زباله در بوکان ابراز نگرانی کرد و گفت: روزانه بیش از 200 تن زباله جمع آوری و دفن می شود که این میزان از میانگین متوسط کشوری بالاتر است.
وی هزینه ماهیانه جمع آوری زباله از فضای شهری را 500 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: نگرانی زیست محیطی و نفوذ شیرابه زباله در آب های زیرزمینی شهرداری را مجبور به دپو وسوزاندن زباله در 12 کیلومتری بوکان کرده است.
وی سرانه پنج متر مربعی فضای سبز را شایسته شهروندان بوکانی ندانست و گفت؛ برای کمبود سرانه فضای سبز شهری 1323 هکتار از اراضی مسکن و شهرسازی را به نام شهرداری ثبت کرده ایم.
وی تصریح کرد:‌تا سه سال آینده با توسعه فضای سبز در محدوده این املاک انقلابی در سرانه فضای سبز بوکان روی می دهد.
شهردار بوکان این موضوع را در حالی عنوان می کند که بودجه امسال شهرداری هشت میلیارد و 250 میلیون تومان است که براساس آن سرانه شهروندی حدود 50 هزار تومان می شود.معروفی با اشاره به اینکه 60 درصد بودجه امسال عمرانی و 40 درصد جاری است گفت: در حال حاضر 420 نفر نیرو شامل رسمی،‌قراردادی، شرکتی و روزمزد از شهرداری حقوق دریافت می کنند.
وی رابطه سالاری در استخدام نیروهای غیر کارشناسی را از معایب مدیریتی گذشته عنوان کرد و گفت: از مجموع نیروهای انسانی شاغل در شهرداری تنها 10 درصد کارشناس هستند.
معروفی در خصوص انتقاد شهروندان از طرح غیر کارشناسی احداث روگذر میدان استقلال تصریح کرد که مطالعه امکان سنجی و نیاز سنجی این پروژه کارشناسی است و ساخت آن توجیه رفاهی واقتصادی دارد.او اعتبار اولیه این پروژه را 1/8 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت:‌برای اتمام پروژه 700 میلیون تومان دیگر نیاز است.به گفته او این روگذر در طول 160 متر و عرض 9 متر با استفاده از سازه بتنی فلزی ساخته می شود و با راه اندازی مزایای عمومی آن برای منتقدان محسوس خواهد شد.  

www.sedayeboukan.blogfa.com