هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

نماینده مردم بوکان

نماینده مردم بوکان در مجلس:
مسئولان پاسخگوی مطالبات و مشکلات مردم باشند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند و در راستای رفع مشکلات آنها گام بردارند.

ادامه مطلب ...

امور آب و فاضلاب بوکان

مسئول امور آب و فاضلاب بوکان:
سالانه 1400 فقره انشعاب آب در بوکان افزوده می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول امور آب و فاضلاب بوکان گفت: سالانه یک‌هزار و 400 فقره انشعاب آب و یک‌هزار فقره انشعاب فاضلاب به انشعابات شهر بوکان افزوده می‌شود.

 

منوچهر خشنود امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بوکان اظهار داشت: طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بوکان 208 کیلومتر است که 5/108 کیلومتر آن سنتی و مابقی شبکه مدرن است.

ادامه مطلب ...

جشنواره فیلم کوتاه در بوکان

با معرفی نفرات برتر؛
نخستین جشنواره فیلم کوتاه در بوکان به پایان رسید
ادامه مطلب ...

ابداع نرم افزار فیلترشکن

واکنش مخابرات به ابداع نرم افزار فیلترشکن در آمریکا

 
مهر: مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در واکنش به اظهارات رئیس اداره فناوریهای اطلاعاتی شورای پخش رادیو و تلویزیونی آمریکا که از ساخت نرم افزار فیلترشکن در آمریکا با هدف ارسال اخبار برای مردم خارج از آمریکا خبر داده بود تاکید کرد نگرانی در این مورد بی مورد است.
ادامه مطلب ...

تاکسی رانی شهربوکان

شناسنامه سازمان تاکسی رانی شهربوکان

ادامه مطلب ...

تعطیلی کارخانه نساجی بوکان

تعطیلی کارخانه نساجی بوکان و بیکاری کارگران

سرانجام علی رغم اعتراضات پیگیر کارگران نساجی بوکان ، این واحد تولیدی بعد از مدتها کشمکش میان کارگران و کارفرما و حامیانش تعطیل شد و کارگران آن به سرنوشت هم طبقه ایهای خود در این رشته صنعتی بحران زده گرفتار شدند .
کارگران این واحد تولیدی مدتها از طرف کارفرما و مسئولین شهرستان سر دوانده شده و هر کدام از آنها در مورد تعطیلی کارخانه ابراز بی اطلاعی می کردند و به کارگران گفته میشد که این تصمیم در شورای امنیت کارگری!!!! استان گرفته شده است و آنها در جریان این امر نیستند . جالب در اینجا نهادی به نام کمیسون امنیت کارگری است که ظاهراً قرار است در باب امنیت کارگران صاحب نظر و صاحب رای باشد. این نهاد بر چه اساسی خود را محق می داند که در مورد امنیت کارگران نظر بدهد ؟ ویا اصلاً بر چه اساسی و با چه مدرک و شواهدی این امر را تشخیص داده که تعطیلی کارخانه به نفع کارگران است و امنیت آنان را به خطر نمی اندازد ؟ آیا از کارگران در مورد امنیت یا عدم امنیت شغلی و جانی شان سوالی پرسیده شد ؟ این نهاد اسماً و عملاً فریبکاری بیش نیست و این یکی از روشهای سرمایه برای سرکوب کارگران و بازداشتن آنها از مبارزه پیگیرشان است .
تصمیم گیری در مورد امور کارگران در هر واحد تولیدی امر مربوط به خود کارگران است و هیچ نهاد دولتی یا خصوصی نمی تواند بدون حضور کارگران یا تشکل آنها ویا نماینده منتخب خودشان در هیچ موردی تصمیم گیری نمایند بنابراین از نظر هیچ کارگر و فعال کارگری اقدام نهاد مذکور در رابطه با تعطیلی کارخانه مشروعیت ندارد . حربه دیگری که مسئولین و کارفرما برای پراکنده ساختن کارگران به کار بردند این بود که حتی قبل از تصویب نهایی تعطیلی کارخانه به آنها گفته شده بود که دیگر کارخانه ای وجود ندارد که کارگری داشته باشد بنابراین آنها دیگر باید نماینده ای برای خود داشته باشند تنها کاری که باید بکنند این است که هرکدام برای خود وکیلی گرفته و تنهایی یا چند نفری به دنبال مطالبات قانونی خود باشند . و این چیزی نبود جز فرستادن کارگران به خانه هایشان و انداختن آنها در پیچ و خم کاغذ بازیهای کسل کننده اداری که گاه تا سالها هم به طول می انجامد .
آری کارخانه نساجی بوکان با این حربه های فریبکارانه تعطیل شد و کارگران را مجبور نمودند تا به حقوق ناچیز بیکاری و حق سنوات رضایت دهند . به هر حال در چنین شرایط سخت اقتصادی کارگران بدون هیچ گونه پشتیبان مالی توان آن را ندارند که مدت زیادی را در اعتصاب به سرببرند و سرمایه داران نیز به این امر واقف بوده و سعی می نمایند با بی توجهی مداوم به خواسته های آنان و در انتظار گذاشتنشان به مدت طولانی توان و تاب آنها را گرفته و آنان را خسته نمایند. ظاهراً و متاسفانه این حربه توانست در مورد کارگران نساجی بوکان به هدف بخوردو کارفرما و مسئولین به اهداف ضد کارگری خود برسند .
تعطیلی واحد تولیدی مذکور و بیکارسازی کارگران آن یک فرایند ادامه دار در اقتصاد بحرانی سرمایه داری ایران است این نه تنها نقطه پایان بیکارسازیها نیست بلکه تازه نقطه شروع آن است ، در غیاب یک طبقه کارگر متشکل و یکپارچه مطمئناً چه بحران نظام سرمایه داری و چه رونق آن در ایران قربانیان خود را از میان زحمتکشان جامعه خواهد گرفت . بنابراین طبقه کارگر باید به این آگاهی برسد که دیر یا زود سرنوشتی مشابه در انتظار آنها خواهد بود بنابر این از همین اکنون باید متشکل در تشکلهای خود به صورت یکپارچه به مقابله با معضلات پیش روی خود و نیز حملات سرمایه بروند و در این میان تنها به نیروی واقعی خود تکیه نمایند و هیچ گونه توهمی به حامیان سرمایه و کارفرمایان نداشته باشند .
 بهمن قهرمانی(بهنام)

ابنیه تاریخی شهرستان بوکان

آثار و ابنیه تاریخی شهرستان بوکان

موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهرستان بوکان :

شهر بوکان مرکز شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی با پهنه ای حدود 8 کیلومتر مربع در جنوب استان در مسیر راه میاندوآب ـ سقز در 36 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی و 46 درجه و 12 دقیقه طول خاوری نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد 1370 متر   می باشد . درباره نام أین شهر نیز هماند دیگر شهرها نظرات زیادی وجود دارد . بعضی ها بر أین باورند که « بو » به معنی سرزمین و « کان » به معنی معدن است و بوکان به معنی سرزمین معدن است . اما باور غالب درباره نام أین شهر أین است که واژه بوکان از دو کلمه « بوک » به معنی عروس و « آن » علامت جمع تشکیل شده و بوکان در معنای « عروسان » معنی می دهد . زیرا أین شهر به دلیل دارا بودن آب و هوای مطبوع و باغهای زیبا ، سرسبز و خرم ، همانند عروسی زیبا ، به آرایش طبیعت آراسته بوده است و همچنین بخاطر داشتن جایگاه چهارراهی ، بیشتر روستائیان پیرامون آن ، هنگام عروسی که عروسشان را از یک آبادی به آبادی دیگر می برده اند از میان بوکان می گذشتند و در پیرامون استخر آب آن به رقص و پایکوبی می‌‌‌پرداخته‌اند . این شهرستان از شمال به حومه شهرستان میاندوآب از شرق به شاهیندژ از جنوب به سقز کردستان و از سمت غرب به مهاباد متصل شده است . آب و هوای بوکان در زمستان سرد و پر برف و در تابستان نسبتاً گرم است . اراضی بوکان به علت وجود رودخانه سیمینه رود که از شمال به جنوب در امتداد جاده شوسه ، بوکان به میاندوآب در جریان است حاصل خیز می باشد .

 مسجد حمامیان :

در نزدیکی شهر بوکان در کنار روستای حمامیان مسجد قدیمی و نسبتاً سالم حمامیان و بقایای مدرسه قدیمی حمامیان و وضوخانه که هم اکنون قسمتی از کلاسهای آن سالم مانده ، قرار گرفته است . این مسجد قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1328 هجری بنا شده است و موسس آن مرحوم « محمود آقا ایلخانی زاده » و معمار آن شادروان « معمارباشی مراغه ای » بوده است . بنای مسجد بابلان مربع شکل و بصورت تک  گنبدی با مصالح سنگ لاشه ای در پی و آجر چهارگوش در بدنه و گنبد پوششی بصورت دو لایه با ظرافت خاصی بنا گردیده و بعد از احداث بنای مسجد واحدهایی تحت عنوان مدرسه متصل به بنای مسجد ساخته شده است .

 نمای مسجد حمامیان

در مسجد حمامیان واحدهایی تحت عنوان مدرسه متصل به این بنا ساخته شده

مسجد جامع بوکان :

مسجد جامع بوکان در بخش مرکزی و قدیمی شهر و در کنار تپه قدیمی ، مشهور به تپه قلعه سردار و در ضلع شرقی سرآب که از کوه فعل شکینه سرچشمه می گیرد قرار گرفته است . این اثر با طول و عرض 25*30 متر دارای شانزده گنبد که بر روی نه ستون قرار گرفته احداث شده است . که 6 عدد از این ستونها از سنگهای آهکی تراشدار مربوط به بنای اولیه اثر می باشد ولی چهار گنبد آجری و سه عدد از    ستون ها با تیرآهن و روکش سیمانی در گسترش بعدی مسجد در سال 1345 ساخته شده اند . تاریخ تاسیس مسجد جامع 1310 هجری است و معمار این بنا مرحوم « علی اصفهانی » از معماران ماهر و چیره دست آن زمان بوده است . این بنا در حال حاضر به عنوان محل برگزاری نماز جمعه بوکان مورد استفاده اهالی شهر قرار می گیرد .

مسجد جامع  بوکان قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1328 هجری  بنا شده

 مقبره سردار بوکان :

این بنا در شهر بوکان در داخل پارک عمومی قرار گرفته است و مربوط به دوره قاجاریه می باشد . زیربنای مقبره در سطح 198 مترمربع بوده است و دارای یک گنبد مرکزی ، ایوان و دو دهلیز در طرفین می باشد . مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه بصورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طلقها از آجر چهارگوش می باشد ، در ضلع جنوبی که ورودی بنا را تشکیل می دهد ، ایوانی با 2 ستون سنگی قرار گرفته است که زیبایی خاص به مجموعه داده است ، مقبره مذکور مدفن خانواده سردار « عزیز خان مکری » داماد امیرکبیر و فرمانده کل قشون ناصرالدین شاه قاجار می باشد که مورد توجه امیرکبیر بوده است .

بنای مذکور با معماری سنتی یکی از آثار قدیمی ارزشمند بوکان می باشد که به علت احترام خاص مردم به این مکان معمولاً مورد بازدید اهالی بوکان قرار می گیرد .

نمای بیرونی مقبرة سردار بوکان

تپه عباس آباد ( قلعه ):

قلعه تاریخی عباس آباد در بررسی باستان شناسی که در سال 1367 ( هجری شمسی ) بر محور تپه تاریخی قالاچی در بوکان به انجام  رسید ، در مجاورت جنوب شرقی روستایی به همین نام و بر روی تک ارتفاع آهکی که در محل به « گردی تپه » اشتهار دارد مورد شناسایی قرار گرفت . دژ بر تمام ارتفاعات مجاور و نیز دشت وسیع در اطراف رودخانه تتاهو که از جنوب به شمال در جریان است کاملاً مسلط   می باشد . شکل قلعه بیضی نزدیک به دایره است و برج های آن نیم دایره و توپر می باشد . سنگهای بکار رفته در جبهه بیرونی آن همه بزرگ و تراشدار بوده است ، اما سنگهای جبهه درونی حصار دژ از سنگ لاشه است و سنگ های کوچک از جنس آهکی با ملاتی احتمالاً از ماسه و آهک که در داخل حصار بکار رفته در استحکام بدنه دیوار بسیار موثر بوده است . در داخل دژ بقایایی از ساختمان های سنگی است که حتی فرم خود را نیز حفظ کرده اند ، این بقایا که به عنوان تاسیسات داخل دژ منظور شده از حیث زمانی با ساختمان دژ هم دوره نیست و به یکی از استقرارهای دوره اسلامی تعلق دارد .  

قلعه داش تپه

کل تپه :

تپه ای باستانی است که در حال حاضر بوسیله واحدهای ساختمانی احاطه گردیده است این تپه در روستای کل تپه در جنوب بوکان قرار رگفته است که این روستا به خاطر وجود چشمه های متعددی در کنار این تپه باستانی بنا گردیده است که نام روستا هم برگرفته از نام تپه است . ارتفاع نسبی این تپه از 30 تا 40 متر بیشتر نمی شود شامل بقایایی از فرهنگ انسانهای دوران ماد می شود و علت اصلی انتخاب این انسانها برای سکونت به احتمال قوی مسائل امنیتی و تدافعی بوده است . ازانجا آذربایجان غربی بویژه کناره های دریاچه ارومیه مرکز آتشکده ها و آیین های ایران کهن بوده است قدمت کل تپه هم به زمانی بر می گردد که در آن جا آتشکده هایی بوده است و نشانی از آتش را در خود پنهان دارد .

این تپه در روستای کل تپه در جنوب بوکان می‌باشد

دیگر آثار باستانی و قدیمی بوکان شامل بناها و آثار زیر می باشد :

قلعه داش کند ، آسیاب کهنه ، قلعه قره کند ، کور خانه ، قبرستان قدیمی قاجر ( هزاره اول و دوم قبل از میلاد )، قلعه عباس آباد ( ساسانی )، قلعه اوغلام، قلعه سماقان، قلعه چاورچین، سد قدیمی ( قورمیش )، دخمه علی کند ( صفویه )، قلعه بوغه، قلعه امیرآباد ، قبرستان کانی شیشه، گنبد سردار، قبرستان خراسانه، قبرستان شیخلو ، قبرستان داش ، قبرستان کافی موزه و ...

در این شهرستان علاوه بر موارد فوق تپه‌های تاریخی ذیل نیز قابل اشاره می‌باشد.

تپه باستانی ساری قامیش، تپه عربلو، تپه اسکی بغداد، تپه قلای سمبه، تپه قلای درویشان، تپه تابانی، تپه کلک آبی، تپه شیخان کوچک، تپه شیخان بزرگ، تپه موجه، کول تپه، تپه قلای تپه، تپه قلعه کهنه آل‌بلاغ، تپه روژبیاتی، تپه داربسر، قلعه تپه یا قره تپه، تپه خلیکه، تپه گرد خزینه، گردشین سرآو، تپه آشی، کلک تپه، گردشین رحیم‌خان، تپه محمود، تپه عثمان قره، تپه کانی گوزله، عبدالله تپه‌سی، تپه آغ تتر، تپه اوینه چی، تپه جوانمرد، تپه تازه قلا، قلای تبت، تپه حیدرمست، تپه کانی دروزان، تپه بند، قلای قلعه جوق، تپه و گورستان خراسانه، تپه‌های ترکمن کندی، تپه ینگیجه، تپه کانی سیران، تپه‌های سردار‌آباد، تپه اسکندر ، تپه تکان تپه، تپه عبدالله آباد، تپه باغچه، تپه اسبوغه، تپه چاورچین، تپه محمودآباد، تپه امیرآباد، تپه گرد، تپه نلیسکه، تپه مقصود، زمینهای معروف به جره، تپه قلعه قره‌کند، تپه اوزون قشلاق، تپه ناچیت، تپه ایل تیمور، تپه قلای داش کسان، تپه سردار‌آباد، تپه کوره خانه، تپه آسیاب کهنه، گردمالان، تپه قالایچی،

دکتر عثمانی نماینده محترم بوکان

حاشیه بر مصاحبه آقای دکتر عثمانی نماینده محترم بوکان در خصوص نتیجه انتخابات اخیر

انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با حاشیه های زیادی روبرو شد. علاوه بر اعتراض عمومی مردم و گروههای سیاسی به نتایج اعلام شده، دستگیری گسترده اندیشمندان و فعالان سیاسی کشور، حمله به دانشجویان و خوابگاه آنها به شکل سازماندهی شده  توسط گروههای فشار و زخمی و کشته شدن برخی از دانشجویان؛ حواشی دیگری پیدا کرده است که نوعا متفاوت با جریان رویدادهای کشور است. موضوع حمایت آقای دکتر عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی از آقای موسوی در دوران تبلیغات انتخاباتی و رویگردانی ایشان پس از اعلام نتایج سازماندهی شده از سوی وزارت کشور، از جمله حاشیه های دیگر آن است.

ادامه مطلب ...

پیشینه مام جلال

ناگفته‌هایی از پیشینه مام جلال 

 

نشر علم، کتاب «پس از 60 سال»، حاصل تحقیق سه ساله عرفان قانعی فرد، محقق تاریخ معاصر را منتشر ساخت.

به گزارش خبرنگار «تابناک» در این کتاب آمده است: طالبانی سال‌های مدیدی، پیرو تفکر کمونیسیتی مائو در چین بوده، اما بیشتر از تفکر کمونیستی و راه و روش آنان استفاده کرده است، چون در کمونیست چینی، مسأله قومیت و... مطرح است که ابراهیم احمد ـ پدر خانم طالبانی ـ در این مسأله تأثیرگذار بوده است. ضمن این که از حمایت عمیق کمونیست‌های اتحاد جماهیر شوروی تا سال‌های 1970 بی‌بهره نبوده است، اما بعدها با دوستی با قاسملو به سوسیال دمکرات گرایش یافت که قاسملو هم در آغاز پیرو کمونیست بود و در چک تحت تأثیر طرفداران دوبچک قرار گرفت.

عرفان قانعی فرد، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» با بیان این مطلب درباره اصالت ایرانی طالبانی گفت: جد پدری وی، شیخ احمد طالبانی، فرزند محمود زنگنه در بوکان از شهرهای کردستان ایران می‌زیست و جزو مالکان بزرگ آن شهر بود که در عصر فرمانروایی شاه عباس صفوی به کردستان عراق و منطقه قره داغ مهاجرت می‌کند و همه خانواده طالبانی در عراق از نوادگان وی به شمار می‌روند و ایرانی‌الاصل هستند و خود دکتر نوری طالبانی در کتاب خود، «شیخان ارشادی طالبانی» و برادر طالبانی، «شیخ جنگی» و خود آقای طالبانی بر همین نکته پافشاری داشتند و من با تکیه بر این سه منبع قاطع این مسأله را بیان کردم.

این محقق و پژوهشگر راجع به آغاز کار سیاسی جلال طالبانی گفت: از سال 7-1946 با پیوستن به انجمن دانش‌آموزی پیشرو و بعدها که در هفده سالگی به حزب پیوست و صوفی خالص بارزانی شد. مشوق وی در کشاندن به این امر عبدالقادر نشات، معلم ورزش دبستان اوست که با او هم در اربیل گفت‌وگو داشتم.

قانعی فرد در پاسخ به این که شما در کتاب به طور مفصل ماجرای بارزانی و قاضی محمد را روشن کرده‌اید و حتی نکات بسیار جدیدی را مطرح کرده‌اید، آیا در میان کردها برایتان حرف و حدیث به وجود نخواهد آورد، گفت: من به حرمت تاریخ نگاری اهمیت می‌دهم. یکی از آن نکات، دیدار بارزانی با شاه و سفیر آمریکا در 1945 است که بارزانی مدعی آن مسأله بود و امروزه هم در کردستان عراق و برخی از کتاب‌های داخل ایران هم به آن اشاره رفته است، اما نه در دفتر ثبت دیدارهای شاه و نه گزارش‌های سفارت آمریکا به چنین چیزی اشاره نشده است؛ پس داستان‌سرایی را باید از واقعیت جدا کرد.
از دید مورخان این نکته واقعیت ندارد و تنها قاضی محمد، چهار بار با شاه دیدار کرده بود.

سفر بارزانی به تهران به دعوت رزم‌آرا هم باعث دستگیری قاضی محمد شد و در کتاب آدامسون، این مساله به روشنی هست که بارزانی در گفت‌وگویش، قاضی محمد را شخصی ترسو نامیده است، اما در کتاب‌های کردی و فارسی درباره اظهار ارادت بارزانی به قاضی محمد، داستان‌های واهی ساخته‌اند. کدام را باور کنیم، صدای بارزانی در کاست را یا نقل قول‌های غیر مستند احساسی را؟

قاضی محمد در 22 ژانویه 1946 یونیفرم روس‌ها را به تن کرد و استقلال کردستان را در رقابت با پیشه‌وری اعلام نمود و خود را رئیس جمهور کردستان نامید، اما حکم ریاست جمهوری این روحانی ساده‌دل، تنها تا پنجاه کیلومتری مهاباد اعتبار داشت، زیرا حومه مهاباد و دیگر شهرهای کردستان تحت کنترل طرفداران شاه، آمریکا و انگلستان بودند و تمایلی به درگیر شدن با سرنوشت مبهم و نامعلومی مانند این جمهوری خود خوانده نداشتند.

و عاقبت بنا به ساده‌دلی‌اش بباخت و هر چه بود و حکومت مرکزی مهر تجزیه‌طلبی بر پیشانی‌اش نهاد و اکنون پس از شصت سال هنوز نمی‌توانیم بگوییم که وی خواهان خودگردانی بود، نه جدایی و البته افرادی هم پشت عکس وی قایم می‌شوند، اما کمترین ارتباطی به وی ندارند. یا این که در کتاب‌های کردی می‌نویسند، قاضی محمد پرچم کردستان را به بارزانی سپرد، اما چنین چیزی مطلقا وجود خارجی ندارد و بعد‌ها نوادگان سیف قاضی آن را در مراسمی به نچیروان بارزانی سپردند، اما من همان هنگام در روزنامه کردستان نوی ـ عراق ـ اعلام کردم که این پرچم اصل و اساس ندارد.

گفتنی است، نشر علم توزیع 3650 نسخه آن را در سراسر کشور آغاز کرده است. کتاب پس از شصت سال، توسط دکتر کمال فواد ویرایش و سرپرستی شده است. جلال طالبانی به مناسبت افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این کتاب را به عنوان خاطرات رسمی خود، به مورخان ایران تقدیم کرد.