هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

هه لاله ی بوکان

همه چیز در مورد بوکان

نابودی محوطه های تاریخی شهر بوکان

سال 87در حالی سال میراث دینی ومحوطه های مقدس نام گرفت که همچنان محوطه ای باستانی ایران در حال تخریب به سر میبرند.

اخیرآمسئولان سازمان میراث فرهنگی در نشت های مطبو عاتی خود سال جدید را سال حفاظت از آثار دینی ومقدس دانسته اند وسیاستهای اصلی میراث حول این محور می چرخد. وهمچنانکه سال گذشته نیز نخستین سالی بود که روز بناها و محوطه های تاریخی جشن گرفته شد و سازمان در این خصوص این روز عکس العمل نشان داد. بر اساس این توجه سال گذشته سال مناظر فرهنگی نام گذاری شد.

و این نامگذاری ها در حالی صورت میگیرد که بسیاری ازمحوطه های باستانی ایران همچنان در حال تخریب ونابودی هستند.

شهرستان بوکان یکی از قربانیان این نابودی در سالهای گذشته وحال است.این شهر با دارا بودن بالاتر ازصدها محوطه باستانی با قدمتهای دوره نوسنگی،مس سنگی،عصر مفرغ،عصرآهن....از جمله مناطق باستانی ایران است که متاسفانه آثار این منطقه فرهنگی فقط در حد شناسایی و برسی های سطحی صورت گرفته به حال خود رها شده و بسیاری یا تمامی تپه های باستانی اینجا میتوان گفت که نه تنها از تخریبهای طبیعی درامان نبوده بلکه توسط قاچاقچیان ودزدان میراث فرهنگی کشور نیز در امان نبوده ودر تخریب میراث چندین هزار ساله هیچ کوتاهی نکردند.

سه تپه باستانی که در شمال شرقی شهر ستان بوکان ودر چند صد متری روستای ترکمانکندی قرار گرفته اند از جمله این محوطه های مهم است که در برسی های صورت گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی استان آذر بایجان غربی مربوط به دوره مس سنگی دانسته شده اند این در حالی است که سفالهای دوره نوسنگی نیز بر سطح تپه پخش شده اند.

در هر صورت جلوگیری از به یغما رفتن ونابودی این فرهنگ وتمدن وطنمان وظیفه تک تک ماست و امیدوارم مسئولان مربوطه در این خصوص توجه لازم را بنمایند 

بر گرفته از: boukan1388.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد